Τρίτη, Μαΐου 09, 2017

ΑΟΖ η αιτία σύρραξης Ελλάδος-Τουρκίας που σχεδιάστηκε χρόνια πρίν





Οι έρευνες που βλέπουν το φώς της δημοσιότητας τελευταία, προδίδουν το τι θα επακολουθήσει το επόμενο διάστημα στη θάλασσα του Αιγαίου.
Δεν είναι τυχαίο η χρονική συγκυρία που κάνουν την εμφάνιση τους τέτοιες έρευνες, όπως αυτή εδώ προχθές.

Η οικονομία της χωράς τεχνητώς και παρασκηνιακός έχει επέλθει σε κακά χάλια, αφού εξαρχής,( θα αποδειχτεί αυτό), σκοπός των μνημονίων δεν ήταν η οικονομική ανάπτυξη και η δημοσιονομική εξυγίανση του κράτους, αλλά ή ελεγχόμενα προγραμματισμένη αστάθεια της χώρας που θα την οδηγήσει να πάρει αποφάσεις κατά των συμφερόντων της ίδιας της χώρας και εις βάρος των κατοίκων της.

Προκύπτουν προβλήματα που ζητούν λύσεις και όπως φαίνεται δεν θα είναι ειρηνικές. Ο χρόνος θα δείξει πως θα εξελιχθούν τα πράγματα στη σκακιέρα του Αιγαίου, όπως και θα προδώσει τα σχέδια συμμάχων και γειτόνων.

Επειδή λοιπόν, από εδώ και πέρα θα παίζει πολύ ο όρος ΑΟΖ, ας δούμε μερικά γενικά στοιχεία για αυτόν τον όρο.

Η ΑΟΖ ξεκίνησε να συζητείτε  στα τέλη του 20ου αιώνα και με βάση την ανάγκη για έλεγχο της αλιευτικής δραστηριότητας των κρατών εκτός των εθνικών υδάτων. Στην αρχή τα εθνικά ύδατα των χωρών ορίζονταν στα 3 ν.μ. από την ακτογραμμή της κάθε χώρας όσο το βεληνεκές ενός κανονιού.

Αργότερα, τα εθνικά ύδατα των χωρών διαμορφώνονται στα 12 ν.μ. και μετέπειτα το 1982, με Τρίτη Σύμβαση του ΟΗΕ για το δίκαιο της θάλασσάς, αναγνωρίζεται και επισήμως ο όρος Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στα 200 ν.μ.

Σύμφωνα με αυτήν την συνθήκη, η ΑΟΖ είναι θαλάσσια έκταση, μέσα στην οποία το κράτος έχει δικαίωμα εκμετάλλευσης των θαλάσσιων πόρων, συμπεριλαμβανομένου της εκμετάλλευσης κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, παραγωγής ενέργειας από νερό και άνεμο κτλ. Η ΑΟΖ εκτείνεται πέραν των χωρικών υδάτω ανάλογα, από 6-12 ν.μ και φτάνουν έως τα 200ν.μ.

Η διαφορά των χωρικών υδάτων με την ΑΟΖ είναι ότι στα χωρικά ύδατα το κράτος έχει την πλήρη κυριαρχία σε αυτά, ενώ στην έκταση της ΑΟΖ  το κυριαρχικό δικαίωμα αναφέρεται από την επιφάνεια της θάλασσας και κάτω. Η επιφάνεια πάνω από την ΑΟΖ είναι διεθνή ύδατα.

Στην Ελλάδα τώρα το ισχύων καθεστώς είναι τα 6ν.μ.,παρά το ότι η ελληνική βουλή το 1995 επικύρωσε τη συνθήκη των ΟΗΕ, δεν έχει επεκτείνει το δικαίωμα της στα 12 ν.μ ,αφού αμέσως η Αγκυρα έθεσε θέμα κήρυξης πολέμου, εάν η ελληνική πλευρά πράξει κάτι τέτοιο.



Χάρτες με τις διεκδικίσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο.


Η ίδια η Τουρκία δεν έχει επικυρώσει τη συνθήκη αυτή του ΟΗΕ θεωρώντας ότι για το Αιγαίο θα έπρεπε να ισχύσει ειδικό καθεστώς, αν και η ίδια έχει κάνει χρήση της συνθήκης του ΟΗΕ και έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στην Μαύρη θάλασσα στα 12ν.μ.

Τα θαλάσσια σύνορα στην Μύρη θάλασσα.


 Με βάση την παρακάτω φωτογραφία του Αιγαίου, βλέπουμε ότι τυχόν επέκταση των χωρικών υδάτων από 6 σε 12ν.μ. από πλευρά της Ελλάδος, δεν φτάνουν για να οριστεί το Αιγαίο Στενό εσωτερικών υδάτων, διότι μένουν κενά(τα άσπρα σημεία) στο κέντρο του Αιγαίου που αυτά τα κενά είναι διεθνή ύδατα.(δεξία φώτο)


Στην περίπτωση αυτή, την απάντηση την δίνει η αναγνώριση του Αιγαίου ως Αρχιπέλαγος  που κατ’ επέκταση θεωρείται ως Στενό σύμφωνα με τις διατάξεις της σύμβασης του ΟΗΕ άρθρα 7 και 34 έως 45.


Παρακάτω μεταφέρω τα σημαντικότερα άρθρα, κατα τηγνώμη μου, που αφορούν την Αοζ γενικά, όπως ορίστηκε στην συνθήκη του ΟΗΕ το 1982 και όπως έχεις ξαναδιαβάσει και απο εδω μέσα, οι συνθηκές που υπογράφθηκαν στο παρελθόν, είναι οι αιτίες πολέμου για το μέλλον.

Η αιτία που θα φτάσουμε στην σύρραξη με την Τουρκία περιγράφεται σε μερικά άρθρα παρακάτω, ή μάλλον μια από τις αιτίες της σύγκρουσης με την γείτονα χώρα, θα είναι το παρακάτω δικαίωμα της χώρας μας, που θα κληθεί να το υπερασπιστεί μόνη της, αφού οι σύμμαχοι μας που αποδέχτηκαν, συμφώνησαν και συνέταξαν την συνθήκη, σφυρίζουν και θα σφυρίζουν αδιάφορα, όταν ο πολεμικός στόλος της Τουρκίας ξεκινήσει για εδώ. 

Μοιάζει με περιγραφή ιστορικής πολεμικής ταινίας που θα παίξει σύντομα στους κινηματογράφους άλλα δεν είναι, δυστυχώς. Όλοι, λίγο πολύ πιστεύω το αντιλαμβάνονται, ελάχιστοι όμως πραγματικά μπορούν να το δεχτούν, μπορούν να βιώσουν από πριν τι σημαίνει κάτι τέτοιο για τη χώρα μας, για εμάς τους ίδιους και τους δικούς μας ανθρώπους. 

Ευτυχώς υπάρχουν φωτισμένοι άνθρωποι, που έχουν μιλήσει χρόνια πριν, για τις εξελίξεις του Αιγαίου και μας δίνουν κουράγιο, πληροφόρηση  και παρηγοριά, πράγματα υπερπολύτιμα για αυτές τις δύσκολες ώρες που μας περιμένουν.

Όσο πιο σύντομα δεχτείς μέσα σου ένα τέτοιο ενδεχόμενο, όσο περισσότερο εξετάσεις τις συνέπειες και τις επιπτώσεις μιας σύγκρουσης στο Αιγαίο, τόσο πιο συνειδητοποιημένος θα είσαι την δύσκολη εκείνη στιγμή, το δύσκολο εκείνο πρωινό. Θα είσαι στήριγμα, πρώτα για εσένα ώστε να μην λυγίσεις κάτω απο την πίεση των εξελίξεων και μετά για τους δικούς σου, για όσους βρεθούν δίπλα σου.

Εάν πάλι δε σε ενδιαφέρει, το τι γίνεται στην περιοχή και γενικά στη χώρα και από φόβο, αδιαφορία, δειλία ή οτιδήποτε άλλο σε εμποδίζει να δεις κατάματα την πραγματικότητα και θάβεις το κεφάλι σου στη άμμο, τότε τις μέρες εκείνες θα είσαι βάρος, πρώτα για εσένα που θα αργήσεις να συγχρονιστείς με τους ρυθμούς που θα τρέχουν τα πράγματα και πιθανός και για τους γύρω σου, που θα ζητάνε ένα στήριγμα ψυχικό και σωματικό.

 Υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζουν, δεν είναι δύσκολο να τους βρεις, αλλά θα τους βρεις εσύ, δε θα στους πω εγώ, γιατί είμαι σίγουρος πως δύσκολα θα ακούσεις τις προτάσεις μου και από την άλλη, κρίση έχεις, διάκριση έχεις, εμπρός εντόπισε τους όσο ακόμα έχες χρόνο.


Βρες τους και μάθε την αλήθεια και η αλήθεια θα σε ελευθερώσει, θα σου δώσει δύναμη και κουράγιο και θα πάρεις πολλές απαντήσεις, σε ερωτησεις και απορίες που ακόμα δεν έχουν γεννηθέι μέσα σου, αλλά οταν ερωτηθείς αργότερα θα ξέρεις τον λόγο που δεν θα πρέπει να φοβηθείς, να τρομάξεις μέσα απο αυτές τις απαντήσεις που τώρα θα πάρεις.
Μην το αφήσεις τελευταία στιγμή.


Athan




ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ 1982

Άρθρο 3 Εύρος της χωρικής θάλασσας 

Κάθε κράτος έχει το δικαίωμα να καθορίσει το εύρος της χωρικής του θάλασσας. Το εύρος αυτό δεν υπερβαίνει τα 12 ναυτικά μίλια, μετρούμενα από γραμμές βάσεως καθοριζόμενες σύμφωνα με την παρούσα σύμβαση. 



Άρθρο 7 Ευθείες γραμμές βάσεως 


1. Σε περιοχές όπου η ακτογραμμή παρουσιάζει βαθιές κολπώσεις και οδοντώσεις, ή υπάρχει κατά μήκος της και σε άμεση γειτνίαση με αυτή, συστάδα νησιών, η μέθοδος των ευθειών γραμμών που συνδέουν κατάλληλα σημεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την χάραξη της γραμμής βάσεως από την οποια μετριέται το εύρος της χωρικής θάλασσας. 


2. Εκεί όπου, εξαιτίας της παρουσίας ενός δέλτα και άλλων φυσικών συνθηκών, η ακτογραμμή παρουσιάζεται άκρως ασταθής, τα κατάλληλα σημεία μπορούν να επιλεγούν κατά μήκος της απώτατης προς τα ανοικτά της θάλασσας γραμμής κατωτάτης ρηχίας και, παρά την περίπτωση μεταγενέστερης αναστροφής της γραμμής αυτής, οι ευθείες γραμμές βάσεως παραμένουν σε ισχύ μέχρι την τροποποίησή τους από το παράκτιο κράτος σύμφωνα με την παρούσα σύμβαση. 


3. Η χάραξη ευθειών γραμμών βάσεως δεν θα πρέπει να αφίσταται κατά τρόπο σημαντικό από τη γενική κατεύθυνση της ακτής, και οι θαλάσσιες περιοχές που κείνται εντός των γραμμών θα πρέπει, για να υπαχθούν στο καθεστώς των εσωτερικών υδάτων, να είναι επαρκώς συνδεδεμένες με την χερσαία περιοχή. 


4. Ευθείες γραμμές βάσεως δεν πρέπει να χαράσσονται προς ή από σκοπέλους εκτός εάν φάροι ή παρόμοιες εγκαταστάσεις που βρίσκονται μόνιμα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας έχουν κτισθεί επ' αυτών ή πλην των περιπτώσεων όπου η χάραξη των ευθειών γραμμών βάσεως προς και από αυτούς τους σκοπέλους έχει αναγνωρισθεί διεθνώς. 


5. Όπου μπορεί να εφαρμοσθεί η μέθοδος των ευθειών γραμμών βάσεως, σύμφωνα με την παράγραφο 1, δύνανται, για τον καθορισμό ορισμένων γραμμών βάσεως, να λαμβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα οικονομικά συμφέροντα της περιοχής, των οποίων η ύπαρξη και η σημασία καταδεικνύονται σαφώς από μακροχρόνια χρήση. 


6. Το σύστημα των ευθειών γραμμών βάσεως δεν δύναται να εφαρμόζεται από ένα κράτος κατά τρόπο ώστε να αποκόπτει τη χωρική θάλασσα άλλου κράτους από την ανοικτή θάλασσα ή αποκλειστική οικονομική ζώνη.




Άρθρο 55 Ειδικό νομικό καθεστώς της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης 

Ως αποκλειστική οικονομική ζώνη ορίζεται η πέραν και παρακείμενη της χωρικής θάλασσας περιοχή, η υπαγόμενη στο ειδικό νομικό καθεστώς που καθιερώνεται στο παρόν μέρος, δυνάμει του οποίου τα δικαιώματα και οι δικαιοδοσίες του παράκτιου κράτους και τα δικαιώματα και οι ελευθερίες των άλλων κρατών διέπονται από τις σχετικές διατάξεις της παρούσας σύμβασης. 




Άρθρο 56 Δικαιώματα, δικαιοδοσίες και υποχρεώσεις του παράκτιου κράτους στην αποκλειστική οικονομική ζώνη 


1. Στην αποκλειστική οικονομική ζώνη το παράκτιο κράτος έχει: 


α) κυριαρχικά δικαιώματα που αποσκοπούν στην εξερεύνηση, εκμετάλλευση, διατήρηση και διαχείριση των φυσικών πόρων, ζωντανών ή μή, των υπερκειμένων του βυθού της θάλασσας υδάτων, του βυθού της θάλασσας και του υπεδάφους αυτού, ως επίσης και με άλλες δραστηριότητες για την οικονομική εκμετάλλευση και εξερεύνηση της ζώνης, όπως η παραγωγή ενέργειας από τα ύδατα, τα ρεύματα και τους ανέμους 7 


β) δικαιοδοσία, όπως προβλέπεται στα σχετικά άρθρα της παρούσας σύμβασης, σχετικά με: 


i) την εγκατάσταση και χρησιμοποίηση τεχνητών νήσων, εγκαταστάσεων και κατασκευών, 

ii) τη θαλάσσια επιστημονική έρευνα, 

iii) την προστασία και διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος 7 

γ) άλλα δικαιώματα και υποχρεώσεις που προβλέπονται από την παρούσα σύμβαση. 




2. Κατά την άσκηση των δικαιωμάτων του και την εκτέλεση των υποχρεώσεών του, σύμφωνα με την παρούσα σύμβαση, στην αποκλειστική οικονομική του ζώνη, το παράκτιο κράτος λαμβάνει υπόψη του τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των άλλων κρατών και ενεργεί κατά τρόπο συνάδοντα με τις διατάξεις της παρούσας σύμβασης. 


3. Τα δικαιώματα που αναφέρονται στο παρόν άρθρο σχετικά με το βυθό της θάλασσας και το υπέδαφός του θα ασκούνται σύμφωνα με το μέρος VI. 



Άρθρο 57 Εύρος της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης 


Η αποκλειστική οικονομική ζώνη δεν εκτείνεται πέραν των 200 ναυτικών μιλίων από τις γραμμές βάσης από τις οποίες μετράται το εύρος της χωρικής θάλασσας. 



Άρθρο 58 Δικαιώματα και υποχρεώσεις των άλλων κρατών στην αποκλειστική οικονομική ζώνη 


1. Στην αποκλειστική οικονομική ζώνη, όλα τα κράτη, παράκτια ή χωρίς ακτές, απολαμβάνουν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας σύμβασης, τις ελευθερίες της ναυσιπλοΐας και υπέρπτησης καθώς και τα δικαιώματα τοποθέτησης υποβρυχίων καλωδίων και αγωγών που αναφέρονται στο άρθρο 87, ως επίσης και το δικαίωμα χρήσης των θαλασσών γι’ άλλους διεθνώς νόμιμους σκοπούς που συνδέονται με την ενάσκηση αυτών των δικαιωμάτων και που εναρμονίζονται με τις άλλες διατάξεις της παρούσας σύμβασης, ειδικώτερα στα πλαίσια της εκμετάλλευσης των πλοίων, των αεροσκαφών και των υποβρυχίων καλωδίων και αγωγών.


Άρθρο 73 Εφαρμογή νόμων και κανονισμών του παράκτιου κράτους


1. Τα παράκτιο κράτος δύναται, κατά την άσκηση των κυριαρχικών του δικαιωμάτων, να ερευνά, να εκμεταλλεύεται, να διατηρεί και να διαχειρίζεται τους ζώντες πόρους στην αποκλειστική οικονομική ζώνη, να λαμβάνει τέτοια μέτρα, συμπεριλαμβανομένων του ελέγχου των εγγράφων του πλοίου, επιθεώρησης, σύλληψης και κίνησης της δικαστικής διαδικασίας, όπως αυτό κρίνεται αναγκαίο για την διασφάλιση της συμμόρφωσης προς τους νόμους και τους κανονισμούς που υιοθετήθηκαν από αυτό σύμφωνα με την παρούσα σύμβαση. 


2. Τα συλλαμβανόμενα πλοία και τα πληρώματά τους θα αφήνονται αμέσως με την κατάθεση εύλογης εγγύησης. 


3. Οι ποινές που προβλέπει το παράκτιο κράτος για παραβίαση των νόμων και κανονισμών περί αλιείας στην αποκλειστική οικονομική του ζώνη δεν μπορούν να συμπεριλάβουν την φυλάκιση, εφόσον ελλείπουν αντίθετες συμφωνίες των ενδιαφερομένων κρατών, ή οποιασδήποτε άλλης μορφής σωματική τιμωρία. 


4. Στις περιπτώσεις σύλληψης ή κατακράτησης ξένων πλοίων το παράκτιο κράτος ειδοποιεί αμέσως το κράτος της σημαίας του πλοίου, μέσω της κατάλληλης οδού, για τα μέτρα που ελήφθησαν και για τις ποινές που επιβλήθηκαν στη συνέχεια.





Άρθρο 74 Οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές

1. Η οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές πραγματοποιείται κατόπιν συμφωνίας με βάση το διεθνές δίκαιο όπως ορίζεται στο άρθρο 38 του καταστατικού του διεθνούς δικαστηρίου, με σκοπό την επίτευξη δίκαιης λύσης.

2. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, τα ενδιαφερόμενα κράτη προσφεύγουν στις διαδικασίες που προβλέπονται στο μέρος XV.

3. Εκκρεμούσης της συμφωνίας που προβλέπεται στην παράγραφο 1, τα ενδιαφερόμενα κράτη, σε πνεύμα κατανόησης και συνεργασίας, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για την επίτευξη προσωρινών διευθετήσεων πρακτικού χαρακτήρα και, κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου, για να μην θέσουν σε κίνδυνο ή παρεμποδίσουν την επίτευξη οριστικής συμφωνίας. Οι διευθετήσεις αυτές δεν επηρεάζουν την τελική οριοθέτηση.

4. Οπου ισχύει συμφωνία μεταξύ των ενδιαφερομένων κρατών, τα ζητήματα που αναφέρονται στην οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω συμφωνίας.



Άρθρο 76 Ορισμός της υφαλοκρηπίδος 


1. Η υφαλοκρηπίδα ενός παράκτιου κράτους αποτελείται από το θαλάσσιο βυθό και το υπέδαφός του που εκτείνεται πέραν της χωρικής του θαλασσας καθ’ όλη την έκταση της φυσικής προέκτασης του χερσαίου του εδάφους μέχρι του εξωτερικού ορίου του υφαλοπλαισίου ή σε μια απόσταση 200 ναυτικών μιλίων από τις γραμμές βάσης από τις οποίες μετράται το πλάτος της χωρικής θάλασσας όπου το εξωτερικό όριο του υφαλοπλαισίου δεν εκτείνεται μέχρι αυτή την απόσταση.



Άρθρο 77 Δικαιώματα του παράκτιου κράτους στην υφαλοκρηπίδα


1. Το παράκτιο κράτος ασκεί στην υφαλοκρηπίδα κυριαρχικά δικαιώματα προς το σκοπό της εξερεύνησης και εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων αυτής.

2. Τα δικαιώματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1, είναι αποκλειστικά υπό την έννοια ότι άν το παράκτιο κράτος δεν εξερευνά την υφαλοκρηπίδα ή δεν εκμεταλλεύεται τους φυσικούς της πόρους, κανείς δεν μπορεί να αναλάβει αυτές τις δραστηριότητες χωρίς ρητή συναίνεση του παράκτιου κράτους.

3. Τα δικαιώματα του παράκτιου κράτους στην υφαλοκρηπίδα δεν εξαρτώνται από την πραγματική ή ιδεατή κατοχή ή από οποιαδήποτε ρητή διακήρυξη.

4. Οι φυσικοί πόροι που αναφέρονται σ’ αυτό το μέρος αποτελούνται από τους μεταλλευτικούς και άλλους μή-ζώντες οργανισμούς που ανήκουν στα καθιστικά είδη, δηλαδή οργανισμούς οι οποίοι κατά το στάδιο που είναι δυνατή η αλίευσή τους είναι είτε ακίνητοι στο βυθό της θαλασσας ή κάτω απ’ αυτόν, είτε ανίκανοι να κινηθούν ειμή μόνον εφόσον βρίσκονται σε διαρκή φυσική επαφή με το βυθό της θάλασσας ή το υπέδαφός του.



Άρθρο 81 Γεωτρήσεις στην υφαλοκρηπίδα

Το παράκτιο κράτος έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να επιτρέπει και να ρυθμίζει τις γεωτρήσεις στην υφαλοκρηπίδα για όλους τους σκοπούς.


Άρθρο 83 Οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές

1. Η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές πραγματοποιείται κατόπιν συμφωνίας με βάση το διεθνές δίκαιο, όπως αναφέρεται στο άρθρο 38 του καταστατικού του διεθνούς δικαστηρίου προκειμένου να επιτευχθεί μια δίκαιη λύση.

2. Αν η συμφωνία δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσα σε εύλογο χρονικό πλαίσιο, τα ενδιαφερόμενα κράτη προσφεύγουν στις διαδικασίες που προβλέπονται στο μέρος XV.

3. Εκκρεμούσης συμφωνίας όπως προβλέπεται στην παράγραφο 1, τα ενδιαφερόμενα κράτη σε πνεύμα κατανόησης και συνεργασίας, θα καταβάλουν κάθε προσπάθεια για να συνάψουν προσωρινές διευθετήσεις πρακτικής φύσης και, κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου, να μην θέτουν σε κίνδυνο ή παρεμποδίζουν την επίτευξη τελικής συμφωνίας. Αυτές οι διευθετήσεις δεν επηρεάζουν την τελική οριοθέτηση.

4. Όταν υφίσταται συμφωνία εν ισχύι μεταξύ των ενδιαφερομένων κρατών, θέματα τα σχετιζόμενα με την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας θα καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις εκείνης της συμφωνίας.



Share:  

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου